Miejski System Zarządzania Ruchem (UTS)
W dniach 6-9 lutego 2011 r. odbyło się szkolenie zorganizowane przez Instytut APM. Celem spotkania było zapoznanie uczestników z funkcjonowaniem miejskiego systemu zarządzania ruchem (UTS) w Manchester w Anglii.
W programie szkolenia znalazły się m.in. wizyta w wydziale transportu – Department of Traffic, prezentacje stacji preselekcyjnego ważenia pojazdów oraz stacji pomiarowych ruchu drogowego, w tym urządzeń do zliczania ruchu rowerowego.
Obszar Great Manchester skupiający 10 dużych miast łącznie z Manchesterem to populacja licząca około 6,5 mln ludzi. Właśnie tam, testowany jest obecnie bardzo ciekawy i nowatorski pomysł, system HTB obliczania czasu podróży. System wykorzystuje technologię Bluetooth w celu opracowania tzw. więźby ruchu na danym obszarze. Dzięki takiemu rozwiązaniu można dokonywać predykcji warunków ruchu z dużym prawdopodobieństwem i wykorzystywać te informacje do zarządzania ruchem w czasie rzeczywistym.
Anglia zaskoczyła nas małą ilością znaków drogowych pionowych i ich niewielkimi rozmiarami, znakomitym oznakowaniem poziomym oraz ruchem lewostronnym – niby rzecz oczywista, ale trudno się przyzwyczaić. Rozwiązania tam stosowane są w dużym stopniu odmienne od tych, które możemy obserwować na polskich drogach.
Dlaczego potrzebujemy informacji o ruchu ulicznym oraz przekroczeniach obowiązujących ograniczeniach masy pojazdów?
- Aby zapobiec nadmiernemu niszczeniu infrastruktury drogowej,
- Aby zredukować ilość wypadków,
- Dane dotyczące ruchu ulicznego oraz masy pojazdów, wykorzystywane są podczas planowania i wprowadzania efektywnych strategii zarządzania systemem drogowym,
- Dane z systemów WIM wykorzystywane są do przewidywania uszkodzeń dróg, powstających w trakcie ich użytkowania, w wyniku obciążeń,
- Przypadki nadmiernego obciążania pojazdów są częstsze w obszarach, w których brak jest odstraszających, widocznych elementów nadzoru.