B + R
Współpraca z nauką
Znakomity zespół inżynierów i naukowców tworzy innowacyjne rozwiązania ITS w celu poprawy wskaźników jakościowych ruchu, wykorzystania infrastruktury drogowej oraz zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Swoją efektywność systemy zarządzania ruchem zawdzięczają m.in. danym, jakie dostarczane są przez specjalizowane czujniki do modeli matematycznych będących częścią oprogramowania pracującego w CZR oraz elementom infrastruktury drogowej skutecznie oddziałujących na uczestników ruchu.
Opracowana przez zespół B+R przy współpracy z naukowcami architektura systemów przetwarzania dużej ilości danych napływających z różnego rodzaju czujników oraz unikalny sposób integracji, zweryfikowany przy wielu różnych aplikacjach może zwiększyć efektywność zarządzania ruchem w sieci drogowej oraz dostarczyć wartościowej wiedzy uczestnikom ruchu.
Agnieszka Socha Zwyciężczynią Konkursu na Najlepszą Pracę Dyplomową z Elektryki!
Dnia 19 grudnia 2023 roku na Wydziale Elektrycznym Politechniki Śląskiej w Gliwicach odbyła się sesja konkursowa „55. konkursu na najlepszą pracę dyplomową z elektryki”. Organizatorem konkursu był Oddział Gliwicki Stowarzyszenia Elektryków Polskich (SEP) oraz Koło SEP nr 10 przy Politechnice Śląskiej, we współpracy z Oddziałem Elektryków Stowarzyszenia Wychowanków Politechniki Śląskiej i Śląską Okręgową Izbą Budownictwa.
Konkurs dopuszczał prace inżynierskie oraz magisterskie obronione w roku akademickim 2022/2023. Jedną z pięciu prac zgłoszonych do konkursu była praca magisterska Agnieszki Sochy, reprezentująca Katedrę Metrologii, Elektroniki i Automatyki Wydziału Elektrycznego oraz członka zespołu APM. Praca ta, nosząca tytuł „Przetwarzanie sygnałów w systemach HSWIM (high speed weigh-in-motion)”, skupiała się na analizie danych pozyskanych ze stacji na DK44 w Mikołowie, gdzie zainstalowany jest komputer wagowy iWIM.
W pracy szczególnie uwzględniono analizę różnych metod wyznaczania masy całkowitej pojazdu, bazując na danych pozyskanych podczas kalibracji stacji. Analiza ta przyniosła bardzo obiecujące wyniki dla wszystkich typów pojazdów testowych, bez konieczności ingerencji w stanowisko pomiarowe. W rezultacie komisja konkursowa przyznała pierwsze miejsce pracy magisterskiej Agnieszki.
Publikacje
Data
|
Czasopismo
|
NR/TYTUŁ CZASOPISMA
|
Temat publikacji
|
Autorzy
|
|
2023 | Measurement | 2023: vol. 221, 15 November 2023, s. 1-9 | A weigh-in-motion system with automatic data reliability estimation | Brzozowski Krzysztof, Maczyński Andrzej, Ryguła Artur, Konior Tomasz | p-ISSN: 0263-2241 |
Streszczenie: Systemy ważenia w ruchu znajdują zastosowanie na drogach do automatycznego rejestrowania danych dotyczących obciążeń osi pojazdów. Aby umożliwić skuteczne egzekwowanie przepisów prawa, stacje WIM powinny być wyposażone w wbudowaną metodę identyfikacji niepewności pomiarów w czasie rzeczywistym. W artykule wykorzystano dwie grupy czynników do oceny stopnia niezawodności pomiarów. Pierwsza grupa obejmowała czynniki związane z warunkami otoczenia; druga grupa skupiała się na czynnikach opisujących trajektorię i dynamikę przejazdu. Wpływ tych czynników na dokładność pomiarów został określony na podstawie przeprowadzonego badania eksperymentalnego. Zastosowana metoda opiera się na właściwie wyposażonej stacji WIM oraz korzysta z algorytmu opartego na logice rozmytej. Wyniki badania wskazują, że niemal 80% pomiarów można uznać za niezawodne, przy czym 40% pomiarów zarejestrowanych na stacji WIM charakteryzowało się bardzo wysokim stopniem niezawodności. |
|||||
2023 | Transport Problems | 2023 : vol. 18, iss. 2, s. 161-170, il. bibliogr. | New functionalities of the weigh-in-motion system : iWIM solution | Konior Aleksander, Konior Tomasz, Brzozowski Krzysztof, Maczyński Andrzej, Ryguła Artur | p-ISSN: 1896-0596 |
Streszczenie: Artykuł prezentuje innowacyjne funkcjonalności dla systemów ważenia pojazdów w ruchu, wynikające z integracji różnorodnych technologii pomiarowych oraz zastosowania precyzyjnego systemu rejestracji i przetwarzania danych. Wykorzystany tor rejestracji danych umożliwia precyzyjne pomiary kluczowych parametrów pojazdu, takich jak obciążenie osi czy prędkość, co pozwala na określenie lokalizacji pojazdu przechodzącego przez stację ważenia, obliczenie szerokości opony oraz detekcję kół bliźniaczych (podwójnych). Niezwykle istotną funkcjonalnością systemu jest ocena niezawodności dokonywanych pomiarów, uwzględniająca m.in. dynamikę ruchu pojazdu oraz warunki otoczenia podczas przeprowadzanych pomiarów. W tym celu wprowadzono dodatkowe pomiary, takie jak temperatura nawierzchni drogowej oraz prędkość i kierunek wiatru. W artykule szczegółowo opisano zastosowane rozwiązania technologiczne oraz autorskie algorytmy przetwarzania danych. Przeprowadzone testy weryfikacyjne potwierdziły skuteczność proponowanych algorytmów, oceniły wpływ izolowanych czynników oraz potwierdziły istotność przedstawionych rozwiązań. |
|||||
2021 | Roads and Bridges – Drogi i Mosty | 20, 2, 2021, s. 139-155 | Efficiency of information transfer in road traffic by variable message signs | Kornalewski Leszek, Konior Aleksander, Zapaśnik Monika | ISSN 2449-769 |
Streszczenie: W artykule poddano ocenie efektywność przekazu informacji w ruchu drogowym przez znaki o zmiennej treści. Praca składa się z dwóch części. W części pierwszej omówiono przeznaczenie i rodzaje znaków, uwzględniając technologię ich wykonania. W artykule skupiono się przede wszystkim na znakach o rysunku nieciągłym. W części drugiej, na podstawie przeglądu literaturowego oraz autorskiej ankiety, scharakteryzowano wymagania oraz oczekiwania kierujących w zakresie formy oraz sposobu przekazywania informacji. Artykuł uzupełniono załącznikiem, w którym opisano zasady wprowadzenia na rynek znaków o zmiennej treści jako wyrobu budowlanego. |
|||||
2021 | Sensors | 2021 : vol. 21, iss. 23, s. 1-22, il. bibliogr. | Influence of trajectory and dynamics of vehicle motion on signal patterns in the WIM system | Ryguła Artur, Maczyński Andrzej, Brzozowski Krzysztof, Grygierek Marcin, Konior Aleksander | p-ISSN: 1424-8220 |
Streszczenie: W pracy zaprezentowano analizy sygnałów rejestrowanych przez podstawowe czujniki testowej stacji WIM w przypadkach nienormatywnych przejazdów (tj. przejazdów ze zmianami trajektorii lub dynamiki ruchu pojazdu). Uwzględniono wagowe czujniki tensometryczne, czujniki piezoelektryczne (służące między innymi do wyznaczenia miejsca przejazdu pojazdu przez stację i detekcji kół bliźniaczych) oraz pętle indukcyjne. Ponieważ w zamierzeniu projektantów stacja ma mieć możliwość realizacji funkcji automatycznego mandatowania istotnym zagadnieniem dla oceny wiarygodności pomiaru jest wyselekcjonowanie przejazdów odbiegających od normatywnych. W badaniach uwzględniono miejsce przejazdu, dynamikę ruchu (przyspieszanie/hamowanie) oraz zmianę toru jazdy. Szczególnie istotną obserwacją jest zmiana amplitudy i wartości sygnału rejestrowanego przez czujniki tensometryczne w zależności od miejsca przejazdu. Dotyczy to głównie przejazdów po prawej stronie, dla których zanotowano spadek amplitudy sygnału oraz wartości nacisku sięgający nawet 50%. Obserwacja ta wskazuje na konieczność monitorowania miejsca przejazdu przez stanowisko ważenia. Pozo-stałe testy także wykazały wpływ analizowanych parametrów przejazdu na rejestrowane wyniki. Jednakże wyposażenie stacji WIM w zestaw zdublowanych czujników tensometrycznych powoduje, że zwykle błąd pomiaru masy całkowitej i nacisków osi mieści się w granicach dokładności stacji klasy A(5). Jedynie przyspieszanie/hamowanie powodowało, że błąd pomiaru nacisków pojedynczej osi dochodził nawet do kilkunastu procent. |
|||||
2020 | Research and the future of telematics : 20th International conference on Transport Systems Telematics, TST 2020 Kraków, Poland, October 27-30, 2020 : selected papers | Communications in Computer and Information Science vol. 1289 | Assessment of possibilities to distinguish vehicles on the basis of wheel load characteristics | Konior Aleksander, Piwowarczyk Paweł, Konior Tomasz, Ryguła Artur | p-ISBN: 978-3-030-59269-1 |
Streszczenie: W artykule przedstawione są wybrane analizy danych zarejestrowanych przez stację testową inteligentnego systemu ważenia pojazdów w ruchu (iWIM). Stacja została wyposażona w dedykowany system do rejestrowania sygnałów z tensometrycznych czujników nacisku. Pomiary miały na celu ocenę możliwości określenia rodzaju pojazdów jedynie na podstawie profilu obciążenia osi poszczególnych kół. Próbka testowa składała się wyłącznie z lekkich pojazdów, tj. o dopuszczalnej masie poniżej 3,5 tony. |
|||||
2019 | Archives of Transport System Telematics | 2019 : vol. 12, iss. 4, s. 27-30, il. bibliogr. | Classification method for vehicles with a maximum permissible weight up to 3.5 tonnes | Ryguła Artur, Konior Tomasz, Piwowarczyk Paweł | p-ISSN: 1899-8208 |
Streszczenie: Rozpoznawanie i rozróżnianie pojazdów o maksymalnej dopuszczalnej masie do 3,5 ton, m.in. wymagane w klasyfikacji TLS 8+1, ze względu na podobne wymiary wybranych grup pojazdów, jest często stosunkowo skomplikowanym procesem, który wymaga użycia rozbudowanych metod klasyfikacyjnych. Wykrywanie samochodów dostawczych jest szczególnie istotne. Ich parametry są podobne do pojazdów ciężarowych, a błędna klasyfikacja, na przykład w systemach ważenia pojazdów w ruchu, skutkuje brakiem informacji o przekroczeniu dopuszczalnej wagi całkowitej. Artykuł przedstawia wybraną metodę klasyfikacji i jej skuteczność. |
|||||
2019 | Archives of Transport System Telematics | 2019 : vol. 12, iss. 4, s. 10-14, il. bibliogr. | Detection and classification of vehicles using selected methods of image processing | Marek-Latowicki Michał, Konior Aleksander, Ryguła Artur | p-ISSN: 1899-8208 |
Streszczenie: Metody detekcji i klasyfikacji pojazdów z wykorzystaniem przetwarzania obrazów stają się coraz bardziej popularne, szczególnie ze względu na ich nieinwazyjność w nawierzchnię drogi oraz relatywnie niższe koszty instalacji i utrzymania. Metody te są powszechnie stosowane w systemach monitorowania potoków ruchu oraz wykrywania pojazdów o określonych parametrach. Co istotne wykorzystanie metod wideoanalizy nadal cechuje się wrażliwością na zakłócenia zewnętrzne takie jak na przykład zmienne warunki atmosferyczne. W pracy omówiono wybrane mechanizmy przetwarzania danych, które zostały zastosowane w ramach funkcjonującego podsystemu rozpoznawania pojazdów. W ramach analiz dokonano oceny efektywności zastosowanych rozwiązań oraz wrażliwości na występujące warunki pogodowe. |
|||||
2018 | Archives of Transport System Telematics | 2018 : vol. 11, iss. 4, s. 45-51, il. bibliogr. | Assessment of the possibility of using selected statistic tools for testing long-term stability of weigh in motion systems | Ryguła Artur, Konior Aleksander, Piwowarczyk Paweł, Kornalewski Leszek | p-ISSN: 1899-8208 |
Streszczenie: Artykuł prezentuje wybrane analizy statystyczne dla zestawów danych zarejestrowanych przez systemy ważenia w ruchu (WIM). Przeprowadzone analizy mają na celu określenie rozkładu wybranych parametrów oraz ocenę możliwości wykorzystania miar statystycznych do testowania długoterminowej stabilności stacji WIM. Przedmiotem badania był zbiór danych pochodzący z wybranych systemów WIM. Zestaw danych obejmuje informacje zarejestrowane przy użyciu różnych rozwiązań pomiarowych oraz różnych technologii. |
|||||
2017 | Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka | 2017 : brak, nr 74, s. 47-58, il. bibliogr. | Kryteria lokalizacji stacji czujników monitorujących oddziaływanie transportu na jakość powietrza atmosferycznego dla potrzeb systemu ITS | Brzozowski Krzysztof, Maczyński Andrzej, Konior Aleksander, Ryguła Artur | p-ISSN: 0208-4821 |
Streszczenie: Bezprzewodowa sieć czujników dostarczających dane o jakości powietrza atmosferycznego w bezpośrednim sąsiedztwie drogi stanowi nową technologię o znacznym potencjale aplikacyjnym w dziedzinie inteligentnych systemów transportowych (ITS). Mając na uwadze, że jednym z celów stosowania systemów ITS jest realizacja koncepcji inteligentnego miasta, zapobieganie zanieczyszczeniom powietrza staje się interesującym, przyszłościowym polem ich implementacji. Połączenie informacji zbieranej przez sieć czujników monitorujących jakość powietrza z modelami predykcji stężeń zanieczyszczeń umożliwia definiowanie nowych scenariuszy zarządzania ruchem drogowym oraz strategii kontrolnych, których zasadniczym celem jest zapobieganie komunikacyjnym epizodom emisyjnym. Funkcjonalność taka wymaga odpowiedniej lokalizacji stacji pomiarowych. Celem artykułu jest przedstawienie kryteriów, które zastosowano do wyboru lokalizacji dla stacji czujników systemu monitorującego oddziaływanie transportu na jakość powietrza atmosferycznego. Omówiono również wyniki zastosowania oceny wielokryterialnej do wyznaczania rankingu lokalizacji stacji pomiarowych dla obszaru, w którym aktualnie powstaje system monitoringu oddziaływania transportu na jakość powietrza (miasto Bielsko-Biała) |
|||||
2017 | Archives of Transport System Telematics | 2017 : vol. 10, iss. 4, s. 28-31, il. bibliogr. | Method of vehicle classification using discriminant analysis | Ryguła Artur, Brzozowski Krzysztof, Maczyński Andrzej, Konior Aleksander | p-ISSN: 1899-8208 |
Streszczenie: Prawidłowa charakteryzacja strumienia ruchu pojazdów stanowi szczególnie istotne zagadnienie w procesach optymalizacji efektywności wykorzystania sieci transportowych oraz sterowania potokami ruchu. Jednym z elementarnych parametrów strumieni ruchu jest struktura pojazdów, której ustalenie w systemach automatycznej rejestracji danych wymaga zastosowania odpowiednich algorytmów i metod klasyfikacji pojazdów. W pracy autorzy przedstawili metodę klasyfikacji pojazdów, wykorzystując analizę dyskryminacyjną. W ramach tej metody opracowano klasyfikator, który agreguje dane zgodnie z klasyfikacją 8+1 zgodną ze specyfikacją TLS oraz według klasyfikacji przedstawionej w specyfikacji COST 323. Zbiorem danych wejściowych do tej metody były informacje zarejestrowane przez systemy ważenia pojazdów w ruchu. |
|||||
2017 | Smart solutions in today’s transport : 17th International Conference on Transport Systems Telematics, TST 2017, Katowice – Ustroń, Poland, April 5-8, 2017 : selected papers | Communications in Computer and Information Science ; vol. 715 | Traffic safety analysis of intersection based on data from red light enforcement system | Ryguła Artur, Brzozowski Krzysztof, Brudny Dawid | p-ISBN: 978-3-319-66250-3 |
Streszczenie: W pracy przedstawiono wybrane analizy bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniu wyposażonym w system rejestracji przejazdu na czerwonym świetle. Wykroczenia drogowe, rejestrowane przez omawiany system, stanowią zasadnicze naruszenie bezpieczeństwa uczestników ruchu, a ich skutki w postaci wypadków lub kolizji mają nieakceptowalny wymiar społeczny oraz ekonomiczny. Autorzy przedstawili zakres występujących wykroczeń drogowych oraz opisali zależności w odniesieniu do pory dnia popełniania wykroczeń, prędkości ruchu oraz czasu między rozpoczęciem emitowania sygnału czerwonego a przejazdem przez wyznaczoną linię zatrzymania. Dodatkowo w ramach pracy zaproponowano miarę do oceny zagrożenia w ruchu w funkcji czasu przekroczenia linii zatrzymania oraz prędkości wjazdu. Ta miara została m.in. odniesiona do kluczowej wielkości definiującej bezpieczeństwo na skrzyżowaniach (minimalny czas między sygnałami zielonymi) oraz dopuszczalnej prędkości na wlocie do skrzyżowania. |
|||||
2016 | Archives of Transport System Telematics | 2016 : vol. 9, iss. 2, s. 22-25, il. bibliogr. | A concept of extension of the OnDynamic system with module for monitoring road traffic impact on the urban environment | Konior A., Brzozowski Krzysztof, Maczyński Andrzej, Ryguła Artur | p-ISSN: 1899-8208 |
Streszczenie: W artykule przedstawiono koncepcję rozbudowy systemu OnDynamic, który jest używany do nieinwazyjnych i nieobciążających pomiarów parametrów ruchu oraz ich wizualizacji. W obecnej formie system wykorzystuje sieć czujników Bluetooth rozmieszczonych na określonym obszarze sieci drogowej. Planowana rozbudowa ma na celu wzbogacenie systemu o nową funkcjonalność, umożliwiającą monitorowanie wpływu ruchu drogowego na jakość powietrza oraz klimat akustyczny w danym obszarze. Sieć czujników zostanie uzupełniona stacjami bazowymi wyposażonymi w czujniki hałasu oraz sensory umożliwiające pomiar stężeń zanieczyszczeń powietrza. W artykule przedstawiono możliwość realizacji monitoringu wpływu ruchu drogowego na środowisko miejskie, wykorzystując infrastrukturę istniejącego systemu. |
|||||
2016 | Challenge of transport telematics : 16th International Conference on Transport Systems Telematics : selected papers | Communications in Computer and Information Science ; vol. 640 | A concept of weather information systems for city road network | Brzozowski Krzysztof, Maczyński Andrzej, Ryguła Artur, Piwowarczyk Paweł | p-ISBN: 978-3-319-49645-0 |
Streszczenie: W artykule przedstawiono wstępną koncepcję systemu informacji o warunkach drogowych w sieci komunikacyjnej miasta. Jego zadaniem byłoby informowanie kierowców oraz zainteresowanych służb i przedsiębiorstw o aktualnym stanie nawierzchni dróg w obrębie miasta. Przez stan nawierzchni rozumie się w tym przypadku takie stany jak: nawierzchnia sucha, mokra, oblodzona itp. System umożliwiałby także przeprowadzanie krótkoterminowej predykcji pogodowej umożliwiającej wczesne ostrzeganie jego użytkowników o zbliżającym się pogorszeniu warunków drogowych. W ramach systemu można wyróżnić trzy warstwy: pomiarową, obliczeniową oraz informacyjną. W niniejszej pracy przedstawiono bliżej koncepcję warstwy pomiarowej, stanowiącej podstawę całego systemu. Zaprezentowano także pierwsze wyniki przejazdów testowych pojazdów wyposażonych w mobilne czujniki stanu nawierzchni wykonanych na terenie miasta Bielska-Białej. Czujniki te stanowić mają główne narzędzie pomiarowe wykorzystywane w systemie. |
|||||
2016 | Mobile system for recording road weather conditions | 2016 : vol. 9, iss. 3, s. 42-45, il. bibliogr. | Mobile system for recording road weather conditions | Ryguła Artur, Honkisz Marcin, Maczyński Andrzej, Brzozowski Krzysztof, Konior Aleksander | p-ISSN: 1899-8208 |
Streszczenie: Prototyp „Mobilnego Systemu Rejestracji Warunków Pogodowych na Drodze” został opracowany w ramach prac badawczo-rozwojowych realizowanych na zlecenie firmy APM PRO Sp. z o.o. System służy do rejestrowania danych pobieranych z MARWIS – mobilnego czujnika warunków nawierzchni produkowanego przez firmę Lufft, odbiornika GPS, akcelerometru oraz prędkości chwilowej pojazdu z magistrali CAN. Jego zadaniem jest także przetwarzanie uzyskanych informacji do standardowego formatu i przesyłanie ich do zewnętrznej bazy danych. |
|||||
2015 | Tools of transport telematics : 15th International Conference on Transport Systems Telematics : revised selected papers | Communications in Computer and Information Science ; 531 | Comparison of efficiency of vehicle detection and classification system on multilane road | Ryguła Artur, Maczyński Andrzej, Piwowarczyk Paweł | p-ISBN: 978-3-319-24576-8 |
Streszczenie: Artykuł przedstawia założenia i wyniki badań mających na celu porównanie systemów radarowych i urządzeń detekcji wideo. Eksperyment został przeprowadzony na odcinku drogi wielopasmowej, poza obszarem zabudowanym. W artykule porównano skuteczność detekcji natężenia ruchu oraz klasyfikacji pojazdów. Przedstawione analizy opisują zmienność natężenia ruchu w zależności od warunków pogodowych. |
|||||
2015 | Wrocław: Polish Association of Transport Telematics, 2015 | Transport systems telematics TST’15: 15th International Conference, Wrocław, April 15-17, 2015: conference proceedings | Comparison of efficiency of vehicle detection and classification system on multilane road = Porównanie skuteczności działania urządzeń rejestracji natężenia ruchu i klasyfikacji pojazdów na drodze wielopasowej | Artur Ryguła, Andrzej Maczyński, Paweł Piwowarczyk | ISBN 978-83-927821-1-7 |
2015 | Wrocław: Polish Association of Transport Telematics, 2015 | Transport systems telematics TST’15: 15th International Conference, Wrocław, April 15-17, 2015: conference proceedings | Utility of information from road weather stations in intelligent transport systems application = Użyteczność informacji z drogowych stacji metorologcznych w zastosowaniu ITS | Artur Ryguła, Krzysztof Brzozowski, Aleksander Konior | p-ISBN 978-83-927821-1-7 |
Streszczenie: W pracy przedstawiono wyniki analizy jakości informacji pozyskiwanej z drogowych stacji meteo w kontekście potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Analizę przeprowadzono dla horyzontu czasowego obejmującego kilkanaście tygodni, w trakcie którego występowały zarówno korzystne jak niekorzystne warunki pogodowe. Dane o aktualnym stanie nawierzchni oraz informację o poszczególnych parametrach meteorologicznych rejestrowano w pojedynczej lokalizacji z zastosowaniem redundancji czujników w przekroju jezdni. |
|||||
2014 | LOGISTYKA | 3/2014 | 1.”Model systemu monitorowania ruchu drogowego w aspekcie statystycznym” PŁYTA CD NR.1 | Mitas W.Andrzej, Konior Aleksander, Bugdol Monika, Bugdol Marcin, Konior Witold | ISSN 1231-5478 |
Streszczenie: W artykule przedstawiono zarys architektury systemu monitorowania ruchu drogowego. Kluczowym atrybutem jest ochrona danych wrażliwych, polegająca na takim rozproszeniu widma informacji, że (potencjalny) nieuprawniony dostęp do danych nie jest równoznaczny z ujawnieniem informacji spersonalizowanej. Zasadniczą cechą systemu jest relatywnie niewielki nakład planowanych kosztów na jego instalację. Monitorowany ruch drogowy jest interpretowany na podstawie niepełnej i nieostrej informacji. Badanie ruchu odbywa się w sposób nieinwazyjny, a sposób identyfikacji przejeżdżających pojazdów nie narusza prywatności użytkowników ruchu drogowego, przy czym poprawność ich poruszania się nie jest celem monitorowania. Podstawą wnioskowania jest informacja niepełna, a odsetek identyfikowanych składników systemu antropotechnicznego, pozostających w ruchu, jest wielowymiarową zmienną losową. W artykule przedstawiono konkretne przykłady z próbnej instalacji, a zasadniczym atrybutem jest oryginalna analiza statystyczna. |
|||||
2014 | LOGISTYKA | 3/2014 | 2.”Tekstowanie funkcjonalne znaków o zmiennej treści w kontekście bezpieczeństwa ruchu drogowego” PŁYTA CD NR.1 | Mitas W.Andrzej, Konior Aleksander | ISSN 1231-5478 |
Streszczenie: W artykule scharakteryzowano pokrótce zasadnicze atrybuty znaków o zmiennej treści VMS, wykazując związek przyczynowo-skutkowy między cechami użytkowymi znaku, a jego realnym przeznaczeniem przekazu informacji o nieprzewidywalnych artefaktach w ruchu drogowym. W dalszej części opracowania zamieszczono rysunek wraz z opisem, przedstawiający architekturę znaku VMS. Wskazano podstawowe cechy optyczne, determinujące sprawność przekazu informacji. W oparciu o przedstawione podstawy opracowano algorytm diagnostyczny, stanowiący treść odrębnego punktu artykułu. W algorytmie diagnostycznym wskazano na konieczność cyklicznego, co najmniej trzykrotnego, wykonania cyklu pomiarowego dla każdego obiektu. Zamieszczone w materiale wyniki pochodzą z pomiaru dwóch realnych obiektów, eksploatowanych w normalnym trybie. Poziom odniesienia stanowią zamieszczone w dalszej części dane pochodzące z obiektu odniesienia. Wyniki poddano ocenie, a rezultat stanowi podstawę sformułowanych wniosków. |
|||||
2014 | IBDIM | DROGI I MOSTY 04.2014 | Integracja Systemów ITS poprzez platformę relacyjnych baz danych | Aleksanderk Konior, Jacek Kawa | ISNN 1643-1618 |
Streszczenie: Inteligentne systemy transportowe (ITS) realizują zadania polegające zwłaszcza na zwiększeniu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wzroście efektywności wykorzystywania systemów transportowych. Stanowią element, od którego oczekuje się wysokiej niezawodności oraz trwałości. Oprócz zagadnień konstrukcyjnych do rozstrzygnięcia pozostaje kwestia wyboru metody integracji elementów oraz urządzeń tworzących systemy ITS. Integracja poprzez translacje stale ewoluujących protokołów komunikacyjnych może powodować wzrost zawodności wymiany danych pomiędzy centrum zarządzania ruchem (CZR) a urządzeniami przydrożnymi. Dynamiczny rozwój, zmiany technologii wykorzystywanych przy realizacji systemów ITS zwłaszcza w odniesieniu do urządzeń przydrożnych może w dłuższym okresie czasu ujawniać się brakiem kompatybilności wstecznej, powodując konieczność modernizacji sprawnych urządzeń. W opracowaniu przed stawiono propozycje integracji urządzeń przydrożnych z CZR za pomocą integracyjnej bazy danych: alternatywy posiadającej istotne praktyczne zalety wobec translacji protokołów komunikacyjnych. |
|||||
2014 | IBDIM | DROGI I MOSTY 04.2014 | Metoda wyceny kosztów społecznych, w tym ekonomicznych, wypadków drogowych w Polsce w aspekcie BRD. | Andrzej W.Mitas, Agata Jaździk-Osmólska | ISNN 1643-1618 |
Streszczenie: W artykule przedstawiono szerszy, społeczny aspekt bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). Zwrócono uwagę na nienależycie (zdaniem autorów) eksponowany problem negatywnych skutków zdarzeń drogowych w postaci strat ekonomicznych. W artykule wyodrębniono klasy strat, w szczególnoœci ponoszone zarówno przez bezpoœrednich sprawców i uczestników ruchu drogowego, jak i przez ogół społeczeństwa. Zwrócono uwagę na wartoœci wskaŸników kosztów zdarzeń drogowych, odniesionych do PKB, a także najbardziej spektakularnych wydatków budżetowych. Dyskusji poddano zasadnoœć precyzyjnego monitorowania kosztów społecznych implikowanych sensu largo udziałem człowieka w transporcie drogowym. W nawiązaniu do tej tematyki zaproponowano autorskie koncepcje metod wyceny kosztów globalnych. W artykule przedstawiono ekonomiczny wymiar społecznych skutków wypadków. |
|||||
2014 | Edukacja Technika – Informatyka (Rzeszów) | Wybrane problemy edukacji informatycznej i informacyjnej 5/2014-1 | Kultura techniczna jaki stymulanta kosztów społecznych wykorzystania przestrzeni publicznej | Bugdol Monika, Konior Aleksander | ISSN 2080-9069 |
Streszczenie: W artykule zaprezentowano przykład komputerowego wspomagania dydaktyki w zakresie kształcenia kultury technicznej w ramach przedmiotu zajęć technicznych. Program zasadniczo adresowany jest do odbiorcy z klas IV–VI szkoły podstawowej, jakkolwiek jego przeznaczenie do wykorzystania w edukacji dorosłych uczestników ruchu drogowego jest oczywiste w realiach naszego kraju. Zaproponowany w materiale program komputerowy jest odpowiedzią na zidentyfikowany problem związany z przeciąŜaniem samochodów cięŜarowych. Znaczenie społeczne poruszanego zagadnienia jest istotne z uwagi na powszechność występowania tego zjawiska oraz wysokie koszty społeczne związane z koniecznością restytucji infrastruktury drogowej. |
|||||
2014 | Edukacja Technika – Informatyka (Rzeszów) | Wybrane problemy edukacji informatycznej i informacyjnej 5/2014-2 | Wybrane problemy edukacji technicznej z wykorzystaniem symulacji komputerowej na przykładzie korelacji wagi pojazdów ciężarowych i użycia infrastruktury drogowej | Bugdol Marcin, Konior Aleksander | ISSN 2080-9069 |
2014 | Berlin; Heidelberg: Springer, 2014 | Telematics – support for transport: 14th international conference on transport systems telematics, TST 2014, Katowice-Kraków-Ustroń, Poland, October 22-25, 2014 / ed. by Jerzy Mikulski | Evaluating the efficiency of road traffic management system in Chorzow | Artur Ryguła, Andrzej Maczyński, Paweł Piwowarczyk | |
Streszczenie: W artykule opisano skuteczność systemu zarządzania ruchem na drogowej trasie średnicowej w Chorzowie. Przedstawiona analiza ma charakter wielokryterialny, uwzględniając efektywność urządzeń rejestrujących, wykrywanie niebezpiecznych warunków drogowych oraz ocenę wpływu zmiennych informacji na poszczególne strumienie ruchu. Przedmiotem analizy były systemy informacji o pogodzie, identyfikacji pojazdów, kontroli prędkości w odcinku oraz zmiennych znaków informacyjnych. Istotną częścią pracy była również empiryczna próba oszacowania zależności między wybranymi parametrami przepływu ruchu a warunkami drogowymi. |
|||||
2014 | Katowice: Chair of Automatic Control in Transport, Faculty of Transport, Silesian University of Technology, 2014 | Transport systems telematics TST’14: 14th International Conference, Katowice-Kraków-Ustroń, October 22-25, 2014 / [ed. Jerzy Mikulski] . – 99,(3) s.: 25 cm. | Analiza efektywności działania systemu zarządzania ruchem w Chorzowie | Artur Ryguła, Andrzej Maczyński, Paweł Piwowarczyk | p-ISBN 978-83-927504-9-9 |
2013 | Bezpieczeństwo transportu w aspekcie technicznym i biocybernetycznym | 2013 Monografia | 1. O stanie bezpieczeństwa i potrzebie edukacji w zakresie wychowania komunikacyjnego; 2. Elektronika i informatyka w transporcie jako determinaty BRD; 3. Niezawodność i testowanie jako determinanty jakości systemów telematyki drogowej w aspekcie bezpieczeństwa ruchu drogowego; | Andrzej W.Mitas | ISBN 978-83-934357-7-7 |
2013 | „Drogownictwo” | „Drogownictwo” 12/2013 | „Kategoryzacja pionowych znaków drogowych” | Leszek Kornalewski, Jacek Malaseki, Zenon Szczepaniak | |
Streszczenie: Zarządzanie ruchem drogowym, w związku z rozbudowywaniem sieci drogowej, stanowi niezbędny element zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom ruchu i efektywnego przemieszczania się pojazdów. Stosowanie znaków o zmiennej treści (zzt) jest nowoczesnym, stale rozwijającym się segmentem zarządzania ruchem drogowym. W artykule omówiono diodowe znaki i tablice o zmiennej treści, w szczególności predefiniowane i swobodnie programowane. |
|||||
2013-10-23 | TRANSPORT SYSTEMS TELEMATICS | Katowice-Ustroń, October 2013; 13th International Conference | „Rola i znaczenie znaków o zmiennej treści w systemach zarządzania ruchem drogowym” | TRANSPORT SYSTEMS TELEMATICS | |
2013-09-16 | POLITECHNIKA WARSZAWSKA WYDZIAŁ TRANSPORTU | Ryn, 16-19 września 2013 Międzynarodowa Konferencja Naukowa TRANSPORT XXI WIEKU | „Optyczne cechy znaków VMS w aspekcie bezpieczeństwa ruchu drogowego” | POLITECHNIKA WARSZAWSKA WYDZIAŁ TRANSPORTU | |
Streszczenie: W artykule zwrócono uwagę na aspekt transferu danych w zamkniętej pętli sprzężenia zwrotnego w systemie ITS. Punktem wyjścia jest sprawne centrum zarządzania ruchem drogowym, przekazujące następnie wyznaczone dane do lokalnych punktów komunikacji z użytkownikiem w ruchu za pomocą znaków drogowych o zmiennej treści. Przedstawiono problematykę właściwego usytuowania elementu przekazującego informację świetlną w kontekście klas wyznaczonych kątem dystrybucji wiązki świetlnej. W dalszej części artykułu sprecyzowano zadania badawcze, dotyczące percepcji i recepcji informacji wizualnej z urządzenia emitującego światło o zdefiniowanych częstotliwościach. Sformułowane wnioski powinny być implementowane w praktyce z uwagi na istotny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. |
|||||
2013-09-01 | ARCHIVES OF TRANSPORT SYSTEM TELEMATICS | Volume 5 Issue 3 September 2012 | Artykuł: „The Management System of Detours in Urban Areas” | Paweł Piwowarczyk, Artur Ryguła, Witold Konior | ISSN 1899-8208 |
Streszczenie: Artykuł przedstawia koncepcję systemu zarządzania objazdami dla potoków ruchu w obszarze zatłoczonych aglomeracji miejskich. Przedstawiony system, wykorzystujący szeroką gamę urządzeń ITS (Intelligent Transportation System), pozwala ocenić bieżące warunki ruchu w silnie zurbanizowanych obszarach i na podstawie otrzymanych danych kierować ruch alternatywnymi trasami za pomocą aktywnego systemu informacji drogowej. |
|||||
2013-06-28 | PARAGRAF NA DRODZE | 06/2013 Prawne i kryminalistyczne problemy ruchu drogowego | „Niektóre aspekty skuteczności przekazu informacji w ruchu drogowym za pomocą znaków o zmiennej treści (VMS)” | Andrzej W.Mitas, Aleksander Konior, Witold Konior | ISSN 1505-3520 |
Streszczenie: Artykuł przedstawia pewne problemy związane z kwestią najnowszego systemu ogólnego kontroli ruchu drogowego przy użyciu znaków o zmiennej treści. W kontekście istniejących przepisów prawnych autorzy omawiają kwestię zazwyczaj opisywaną skrótem Z-Z-Z: „Zauważyć–Zrozumieć–Zastosować”. Przy użyciu uproszczonego rysunku, autorzy prezentują zagadnienie skutecznego kierowania wiązką światła (w sensie kąta pełnego) w celu efektywnej prezentacji informacji, zależnie od geometrii drogi. Oczywistym podstawowym tematem do dyskusji jest niezawodność systemu elektronicznego, który wpływa zarówno na zachowanie kierowców, jak i na wymaganie przestrzegania zaleceń, poleceń lub zakazów wynikających z wskazań. |
|||||
2013-05-01 | ARCHIVES OF TRANSPORT SYSTEM TELEMATICS | Vloume 6 Issue 2 May 2013 | Artykuł: „The Innovative 3G Technology in the Variable Message Signs” | Andrzej W.Mitas, Piotr Świątalski, Artur Ryguła | ISSN 1899-8208 |
Streszczenie: Artykuł prezentuje innowacyjną technologię 3G używaną w znakach VMS (znakach o zmiennej treści). Optyka 3G to zaawansowane rozwiązanie, które umożliwia efektywne mieszanie trzech kolorów (RGB) bez efektu zmiany koloru w zależności od kąta widzenia. Ta technologia stoi w opozycji do wcześniej stosowanych systemów z oddzielnym rozkładem wiązki światła dla koloru czerwonego, zielonego i niebieskiego. Praca szczegółowo opisuje funkcjonalność i parametry techniczne nowej technologii VMS, podsumowuje cechy parametrów uzyskanych z wcześniej stosowanej technologii rozkładu wiązki światła. Istotnym elementem badania jest przedstawienie miar wydajności i efektywności związanych z zużyciem energii, wydajnością świetlną, rozkładem światła, widocznością, czytelnością, niezawodnością i trwałością. Szczególną uwagę zwrócono na ocenę wydajności optycznej VMS. Ponadto w prezentowanej pracy przedstawiono przykłady zainstalowanych znaków VMS 3G, a także przykłady grafiki i tekstów wyświetlanych na znakach 3G. |
|||||
2013-03-01 | POLISH ACADEMY OF SCIENCES COMMITTEE OF TRANSPORT | Volume 25-26 issue 1-2 Warsaw 2013; Archives of Transport | „VMS Parameters Impact on Safety and Reliability in Road Traffic Management” | Andrzej W.Mitas, Aleksander Konior, Witold Konior | |
Streszczenie: Przedstawiona w artykule problematyka znaków o zmiennej treści została przeanalizowana w aspekcie właściwego doboru kąta dystrybucji wiązki świetlnej. Wykazano, że uzasadniona jest należyta kontrola tej wiązki, w zależności od rodzaju drogi i jej przebiegu, ponieważ właściwy kąt dystrybucji światła prowadzi do kompromisu efektywności i niezawodności. Efektywność wynika z kryterium Z-Z-Z (zauważyć – zrozumieć – zastosować), a istotny dla czasu życia obiektu wzrost niezawodności jest rezultatem obniżenia prądu zasilania. Naturalny kontekst dyskusji, zwłaszcza w odniesieniu do świadomego kształtowania poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego, stanowią krajowe i unijne normy prawne. |
|||||
2013-02-01 | INŻYNIERIA RUCHU DROGOWEGO | 2/2013; Znaki o zmiennej treści | „VMS w świetle prawa” | APM Sp. z o.o. | ISSN 2084-3380 |
2013-01-01 | INŻYNIERIA RUCHU DROGOWEGO | 1/2013; Ważenie pojazdów w ruchu | „Społeczny i techniczny wymiar problematyki ważenia pojazdów w ruchu” | Andrzej W.Mitas, Witold Konior, Marcin Bugdol – Politechnika Śląska; Paweł piwowarczyk, Artur Ryguła – APM Sp. z o.o. | ISSN 2084-3380 |
2012-11-01 | THE ARCHIVES OF TRANSPORT | Vol.XXIV No1 2012 | „Vehicles in Motion Parameters Measurement Pre-Selection System” | Andrzej W.Mitas, Witold Konior | ISSN 0866-9545 |
Streszczenie: Pojazdy ciężarowe poruszające się po drogach publicznych kierowane są przez ludzi należących do pełnego przekroju społecznego, w tym także takich, którzy za cenę płaconą przez innych są gotowi do pomnażania własnych zysków. Problem ten poruszono w artykule, w szczególności w aspekcie przeciążenia samochodu. Wskazano na skutki techniczne takiego działania. W dalszej części opracowania przedstawiono podstawowe założenia preselekcyjnego ważenia samochodów ciężarowych, stanowiącego przyczynek do wykonania czasochłonnej procedury ważenia dokładnego. Dyskusję rozwiązania sprzętowo-programowego systemów ważenia preselekcyjnego odniesiono do praktycznych aplikacji w warunkach krajowych. W artykule zwrócono uwagę na problematykę dynamicznych efektów, istotnie wpływających na proces ważenia w czasie ruchu pojazdu. |
|||||
2012 | Elektronika | Elektronika 2012 R. 53 nr 1, s. 90-94 | Technologie informacyjne w predykcji pogodowych zagrożeń w ruchu drogowym | Mitas A.W., Bernaś M., Bugdol M., Ryguła A | |
Streszczenie: W artykule w syntetycznym ujęciu przedstawiono zagadnienie predykcji pogodowej, ze szczególnym uwzględnieniem detekcji zagrożeń atmosferycznych w ruchu drogowym. W kolejnych punktach opracowania opisano podstawy prognozowania pogodowego, scharakteryzowano przykładowe modele matematyczne oraz zaprezentowano autorski system wnioskowania o niebezpiecznych stanach atmosferycznych na drodze. |
|||||
2011 | TRANSPORT SYSTEMS TELEMATICS | Katowice-Ustroń, October 19-22, 2011; 11th International Conference | „Możliwość Stosowania Telematyki w Transporcie Miejskim” | Jerzy Mikulski | ISBN 978-83-927504-8-2 |