Obliczanie odległości, z której mobilne znaki o zmiennej treści są czytelne dla kierowcy
Znaki o zmiennej treści (VMS) są jednym z głównych komponentów inteligentnego systemu transportowego (ITS), służącego dostarczaniu aktualnej informacji o warunkach pogodowych, nasileniu ruchu drogowego oraz o stanie dróg. Mobilne znaki zmiennej treści (PVMS) ułatwiają kierowanie ruchem podczas robót drogowych, w czasie niespodziewanych zdarzeń i wypadków. Zasadniczo, rozmieszczenie znaków i wyświetlane wiadomości powinny być dostosowane do odległości, z której treść znaku jest dobrze widoczna i rozpoznawalna przez kierowcę.Na tę odległość może wpływać szereg czynników, takich jak prędkość jazdy, cechy kierowcy itp. Celem tej pracy, bazującej na eksperymencie terenowym, jest określenie funkcyjnej zależności pomiędzy dystansem, z którego znak jest rozpoznawalny, a różnymi czynnikami mogącymi mieć na to wpływ. Do tego celu został użyty specjalnie wykonany mobilny znak zmiennej treści. Eksperyment przeprowadzony przez Uniwersytet Hanyang w Ansan (Korea) odbywał się na 500 metrowym odcinku czteropasmowej drogi (dwa pasy w każdym kierunku). Do pomiaru odległości, z której znak jest rozpoznawany wykorzystano, umieszczony w kontrolowanym pojeździe, różnicowy system nawigacji satelitarnej (DGPS). Zebrane dane i analizy posłużyły do wypracowania, przy użyciu technik modelingu regresji, szacunkowego modelu dla dystansu rozpoznawalności znaku przez kierowcę. Zaproponowany model będą mogli wykorzystywać twórcy i planiści inteligentnych systemów transportowych dla lepszego zarządzania ruchem drogowym, podczas podejmowania decyzji o umieszczeniu znaków PVMS oraz o wyświetlanych na nich informacjach.
Źródło: Journal of the Eastern Asia Society for Transportation Studies
Tekst oryginalny:
Estimation of Legibility Distance for Portable Variable Message Signs
Variable Message Sign (VMS) is one of the major components of intelligent transportation systems (ITS), which is useful for providing real-time information on weather, traffic and highway conditions. In particular, portable variable message signs (PVMS) are very useful in managing traffic events including work zone, special events, and incidents. It is essential that PVMS locations and message operations should be designed with the proper consideration of driver’s legibility distance. A variety of factors would affect the legibility distance, such as drivers’ travel speed and driver characteristics etc. This study aimed at establishing a functional relationship between legibility distance and causal factors based on extensive field experiments. A specially manufactured PVMS was used for the experiment. A 500-meter tangent segment having 4 lanes (2 lanes for each direction) was selected for field experiments at the Hanyang University at Ansan, Korea. A differential global positioning system (DGPS) in a control vehicle was used to obtain drivers’ legibility distances. Data collection and analysis were undertaken to develop an estimation model for the drivers’ legibility distances using regression modeling techniques. The proposed model would be greatly useful for ITS designers and planners when making decisions on PVMS locations and message operations for better traffic management.